Fit blijven in coronatijd: wandelen!

Wel een avondklok. Geen avondklok. Een dag lang debatteren met als uitkomst een avondklok die een halfuur later begint. Scholen dicht. Scholen open. Laten we het erop houden dat de coronamaatregelen de gemoederen bezig houden deze maanden. En eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de maatregelen er bij heel veel mensen keihard inhakken. Het duurt langer en langer en er mag minder en minder. Hoe ga je daarmee om?

In de kern is dat natuurlijk niet een vraag die ik in een column van enkele honderden woorden kan beantwoorden. Daarom focus ik me op één aspect: beweging. Want juist in deze tijd, waarin we de sociale contacten moeten beperken en zoveel mogelijk binnen blijven, is het belangrijk dat je voldoende beweegt. Dat vergroot je geluksgevoel en bevordert bovendien je gezondheid en weerbaarheid. Ik ben zelf 26 lentes jong, maar merk dat de coronacrisis ook invloed heeft op mijn fysieke gesteldheid. De teamsport ligt stil en in plaats van bewegen en mijn energie kwijtraken tijdens mijn werkzaamheden als buurtsportcoach, zit ik thuis. Nu heb ik zelf de oplossing geprobeerd te zoeken door onder andere een ‘sportgelegenheid’ te creëren in huis, in de vorm van gewichten en een fitnessmatje. Ik kan me echter voorstellen dat niet iedereen die mogelijkheid heeft en daarom wil ik je graag aansporen iets anders te doen. Iets wat ik ook doe – iedere dag in mijn werkpauze – en wat vrijwel iedereen kan doen: wandelen.

“Is wandelen echt waar je een hele column aan wil wijden?” Absoluut! Zolang je voldoende afstand houdt van anderen, levert een dagelijkse wandeling, al is het maar voor een kwartiertje, je enorm veel op. Je blijft in beweging, komt buiten in de frisse lucht en hebt de mogelijkheid om je gedachten even te verzetten. Geen werk. Geen rennende kinderen. Alleen jij en de omgeving. Vind je wandelen an sich niet uitdagend genoeg? Maak dan eens gebruik van een wandel-app. Zo is er vanuit de Hersenstichting – onder aanvoering van neurowetenschapper Erik Scherder – een gratis app ontwikkeld: Ommetje. In de app verdien je punten door regelmatig te wandelen. En die punten geven je vervolgens een plek op een ranglijst. Je kunt je bijvoorbeeld met je werk als ‘team’ aanmelden om een eigen ranglijst te krijgen. Zo daag je elkaar uit om iedere keer weer te wandelen; een mini-competitie als het ware. Wandelen! Wandelen! Wandelen!

Dit is een maandelijkse column, welke vanuit Nationaal Bureau Sport Stimulering wordt verspreid in onder andere de Baarnsche Courant en De Bunschoter. Wie de column schrijft verschilt van maand tot maand. Deze maand is het buurtsportcoach Valentijn Donk geworden.

Geef een reactie